E-woodproducts.be, wie zijn we? Wat is ons verhaal?


We kenden elkaar van de badmintonclub 4Ghent, en na de wekelijkse trainingen, bij een hapje en een drankje, ontstond in 2011 het idee om een klein assortiment picknicktafels te verkopen via een webshop. We konden, in de school waar mijn vrouw werkte, een oud verlaten klaslokaaltje huren.  Daarna duurde het niet lang voor de webshop e-woodproducts.be geboren werd. 

Tot onze grote verrassing kwamen er al snel een aantal bestellingen binnen. Een grote koerierfirma, zonder de naam te noemen, nam de verantwoordelijkheid op zich om de pakketten te gaan leveren. Alle geleverde producten (4/4) kwamen beschadigd toe. Het was op dit moment dat we beslisten om voortaan de producten zelf te gaan leveren. Onze eerste investering was dan ook een aanhangwagen met een lengte van 302 cm. Deze moest groot genoeg zijn om onze 300cm picknicktafels te vervoeren. 

In 2012 werd BVBA E-Products Europe opgericht. De naam doet vermoeden dat we op een dag over de grenzen heen zouden kijken. We verdubbelden zowaar in grootte van onze opslagruimte. Van één klaslokaal, gingen we naar 2! Het ging er allemaal gezellig, speels maar toch ook amateuristisch aan toe. We hadden uiteraard geen personeel in dienst, en leverenden en monteerden alle producten zelf. Onze Senne, toen 9 jaar, hielp mij bij het monteren van een 2.40m picknicktafel (foto 1). Mijn vrouw, Veerle, was toen zwanger tijdens onze eerste geïmproviseerde opendeurdag (foto 2), en de derde foto toont hoe een aantal jobstudenten samen met ons aan het werk waren. 

picknicktafels met mensen - sfeerbeelden


In 2013 investeerden we in de aankoop van onze eerste bestelbus (foto 3), en namen we met spijt in ons hart afscheid van de schoollokaaltjes. We waagden de grote stap en zouden een opslagplaats van circa 500 m2 gaan huren in Wieze (Hannaerden 1A). Toen onze eerste truck met picknicktafels en tuinbanken geleverd was, bleef slechts een heel klein stukje van ons magazijn gevuld. Wat een verschil met vroeger! Leen Podeveyn won onze eerste Facebook-wedstrijd en kreeg een 1.80m picknicktafel cadeau (foto 1). En uiteraard waren opnieuw enkele jobstudenten aan de slag om ons in drukke tijden te helpen (foto 2). Omdat het aantal bestellingen echt wel flink toenam, konden we iemand in dienst nemen. Ewout (foto 5) was onze vaste chauffeur. Wat een kerel, wat een spontane vriendelijkheid! Veel klanten zullen hem ongetwijfeld nog herinneren als "het" gezicht van E-woodproducts. Helena, toen 1 jaar, was al snel vertrouwd met het reilen en zeilen in de loods (foto 4). Gelukkig mochten we toen de heftruck  (foto 6) van onze, ondertussen goede vriend, Jan, eigenaar van het pand, gebruiken. Op deze foto is het ook goed duidelijk dat de nieuwe picknicktafels bij aankomst een groene geïmpregneerde kleur hebben. Deze kleur verdwijnt relatief snel. Als deze 3 dagen in het zonlicht staat, is de kleur zo goed als verdwenen.


winnaar van picknicktafel wedstrijd - aankoop van nieuwe bestelbus

baby aan picknicktafel - eerste werknemer - grote stockage

In 2014 kwamen er steeds grotere opdrachten binnen. Zo leverden en monteerden we een groot aantal picknicktafels in Westouter (foto 2), waarna we in de buurt toch eens gingen proeven van een West-Vleteren. Gouden tijden! Ook klanten in Frankrijk (Foto 1) begonnen ons te vinden. Waarom niet, dachten we? De kwaliteit van de producten is prima, en we staan open voor avontuur ... Via nieuwe wedstrijden kwamen ook de meest bizarre foto's binnen. Wist je trouwens dat je op een erg gemakkelijke manier het gras kan maaien onder uw picknicktafel (foto 3)? Wij hebben het echter nooit geprobeerd, en zouden het ook niemand aanraden :-)

Leveringen in Frankrijk - grote montage opdracht - leuke foto van klant

In 2015 konden we een nieuwe ruimte bijhuren. We hebben deze ruimte in eerste instantie ingericht als showroom (foto 2). In de maand juli hadden we ook bijzondere grote opdracht voor de stad Brussel. In een ijl tempo moesten we 25 picknicktafels monteren in het hartje van Brussel. We kunnen ook onze klant Harry Malter aanbevelen als een must-see park voor de kinderen. Hier staan ook sinds 2015 vele van onze KING-picknicktafels en tuinbanken opgesteld. Gelukkig namen we ook de tijd om even te genieten van een BBQ samen met goeie vrienden (foto 1). Deze foto is genomen op onze werklocatie. We hebben het geluk om in deze groene en rustige omgeving te mogen werken. 

bbq feest - showroom - met de kids op de foto

In 2016 groeiden we aardig. We hadden ook redelijk wat bestellingen in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Om alle klanten tijdig te kunnen leveren, hadden we ook voldoende bestelbusjes nodig. We hadden er toen 6 in eigen beheer. Het was een enorme logistieke uitdaging om alles in goede banen te leiden, maar het lukte! We konden nu ook een nieuw stuk buitenruimte huren. De drie onderstaande foto's zijn opgestuurd door tevreden klanten. 

3 winnaars van fotowedstrijden

In 2017 moest ook de showroom eraan geloven, ... om plaats te maken om goederen te stockeren, of om zoals op deze foto (1), een tuinkast te monteren. We moeten elk jaar de juiste stappen ondernemen om het bedrijf op een gezonde manier te laten groeien. En ja, zelfs in 2017 hadden wij nog geen kantoor. Deze foto (2) toont hoe we in de maand Maart met een aantal collega's van thuis uit werken. Tijdens het hoofdseizoen, als het warmer is, trekken we wel naar onze locatie in Wieze. We hebben daar een geïmproviseerd bureautje waar we de klanten kunnen ontvangen en bedienen. In 2017 waren wij op een bepaald moment met 7 mensen aan de slag in onze bureauruimte. Het waren onvergetelijke tijden. Trucks kwamen op en af (foto 3), alles moest geregeld worden, telefoontjes van geïnteresseerd klanten, klachten afwikkelen, het hoort er allemaal bij. 

montage van een tuinkast - thuis werken - grote levering picknicktafels

2018 was voor ons het jaar om het op een andere manier aan te pakken. We hadden in de jaren daarvoor een groot wagenpark opgebouwd om het grote aantal orders op een fatsoenlijke en snelle manier te kunnen leveren. Maar we zijn helemaal geen transportbedrijf! Daarom hebben we dit jaar een gedeelte van ons transport uitbesteed. We zijn een groot aantal gesprekken aangegaan met verschillende transportbedrijven, en zijn uiteindelijk aan de slag gegaan met 3 verschillende firma's. Elke firma was verantwoordelijk voor een zekere afzetmarkt, nl. België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Onderstaande foto's tonen een ontspannen sfeer. De eerste foto toont ons jaarlijkse BBQ momentje waarop we onze medewerkers in de bloemetjes zetten. Foto 2 toont dan weer een middagpauze op één van onze bankjes in de schaduw. En de dame op foto 3 kent u misschien al? Dominique is een schat van een vrouw, en is verantwoordelijk voor onze klantendienst en alle Franstalige telefoontjes. Ze is een "bijou!" :-)

personeelsfeest - chillen tijdens de rustpauze - domi en partner

2019 was het jaar waar we enkele zaken grondig geoptimaliseerd hebben. Om het hoofd te kunnen bieden aan het toenemende aantal orders in het hoofdseizoen, gingen we op zoek naar een Ordermanagement-systeem. Omdat deze ook gekoppeld was aan onze voorraad, en ook aan ons administratieve luik, konden we op een veel efficiëntere manier (lees: sneller!) de orders gaan verwerken. We konden ook een groot magazijn (600m2) bijhuren, wat ons toch een totale werkruimte oplevert van circa 1500 vierkante meter. Ook de kwaliteit van onze klantenservice verbeterde enorm. Zo stellen we vast dat 29% van alle vragen (en dat zijn er héél veel ...) binnen het uur werden beantwoord. 34% werd beantwoord tussen 1-8 uur, en 28% tussen 8-24 uur. Slechts 9% van alle tickets werden pas na 24 uur beantwoord. 

Begin 2019 gebeurde er nog iets opmerkelijk. De Vlaamse Overheid (dienst dierenwelzijn) vroeg of wij ook wensen deel te nemen aan een opdracht op schuilhokken te maken voor zwerfkatten. Op basis van een goed ontwerp en prijs, werd deze opdracht aan ons toegekend. Alhoewel de deadlines super strak waren, zijn we er toch in geslaagd om voor december 2019 ... 825 schuilhokken te leveren in heel veel Vlaamse gemeenten. Op de eerste foto zie je een aantal schuilhokken die klaar staan om ingeladen te worden. Op de tweede foto zie je Senne. Herinner je hem nog van in het jaar 2012? Hij is nu 17 en al een veel sterker geworden. Sterk genoeg om een bestelbus in te laden met leuke tuinmeubelen. 

Op foto drie zie je mezelf, Dominique, en Mark. Wat een team in 2019! Omdat we elk jaar beroep doen op de diensten van Randstad Dendermonde, worden we ook uitgenodigd op hun jaarlijkse BBQ. Even ontspannen, even genieten, ... om er daarna weer in te vliegen :-)


Levering schuilhokken voor zwerfkatten - feestje bij randstad

2020 was voor ons een héél moeilijk jaar en ook helemaal bepaald door de gevolgen van de COVID-pandemie. Traditiegetrouw begint het seizoen binnen onze sector in Maart, en dit was dit jaar niet anders. De eerste zonnestralen zorgden voor de lentekriebels. Het zet mensen aan om naar buiten te gaan, terug de tuin te ontdekken. Op hetzelfde moment, kwam er een nieuwe speler in het spel, ... nl. COVID. Door de nationale lockdown was iedereen verplicht om thuis te blijven. Bijna alle winkels gingen dicht. De huis aan huis leveringen mochten wel nog doorgaan, en dit was nu net onze business. De combinatie van deze twee factoren (a. de start van het seizoen met de eerste zonnestralen, en b. de lockdown) zorgde voor een nooit geziene aankoopgolf binnen onze sector. Eind april zaten we al door onze voorraden heen, en ook onze toeleveranciers waren al uitverkocht. De druk op de fabrikanten nam toe, maar ook zij hadden productielimieten en sommigen hadden Covid-besmettingen onder hun personeel. We hadden zelfs al heel vroeg in het seizoen ons advertentiebudget naar 0 euro gebracht, met de bedoeling om de verkoop naar beneden te krijgen, maar ook dit kon ons geen ademruimte geven. We hebben ontzettend ons best gedaan, maar voor een groot aantal klanten hebben we hun dromen niet kunnen waarmaken. Het is eigenlijk simpel uit te leggen. Als bedrijf waren we niet opgewassen tegen een onverhoopte massaverkoop. Achteraf hoorden van onze collega-tuin-bedrijven dat iedereen hiermee te kampen had. Er was aan de ene kant telkens een ongekend bedrijfssucces door de veel hogere omzetten, en aan de andere kant was er steeds die menselijke tol. Ons respect is dan ook eindeloos aan alle mensen binnen onze sector, voor hun passie en drang om toch voor iedereen alles te regelen en in orde te brengen, vaak met succes, maar ook soms zonder. En waar plaatsen we dit geheel dan ten opzichte van de immense inspanningen van de zorgsector, en de vele bedrijven die verplicht werden om te sluiten? Heel nederig moeten we zijn. Heel nederig. 

We eindigen met een speciaal woord van dank aan onze 2 nieuwe magazijniers, Zoubir en Ahmed. Ze namen de verantwoordelijkheid op om 2000 m2 stockruimte te managen. Ze stuurden andere mensen aan, ze hielden het geheel altijd netjes op orde, en hadden steeds een positieve ingesteldheid om de dagdagelijkse taken aan te vatten, en ga zo maar door. Bedankt, bedankt, bedankt! 

Levering woodvision - effe ontspannen aan kampvuur

Deze foto's doen ons herinneren hoe blij we waren met nieuwe leveringen. Mark behoorde tot mijn "bubbel" en was de enige gast op mijn verjaardagsfeest. Dominique, steeds met een lach, en niet vies om ook de handen uit de mouwen te steken. 

2021, ... is er in dit jaar iets speciaals of noemenswaardig gebeurd? Jazeker! We kochten een kantoor in Moorsel. Deze telt maar liefst drie verdiepingen en biedt plaats aan 22 bedienden. Gelukkig kunnen we het (voorlopig) met minder redden, en hebben we dus een overvloed aan inspirerende werkruimte. We kozen om dit jaar een aantal extra werkkrachten in te zetten, en dit bleek een goede zet. Op deze manier werd de individuele werkdruk niet te groot en werd het werk ook op een betere manier uitgevoerd. Klanten werden veel sneller geholpen, de kwaliteit van de service verbeterde, en er werd op mogelijke problemen veel sneller geanticipeerd. Ja, we kunnen stellen dat we op alle vlakken grote stappen hebben gezet. We zijn enorm fier op onze personeelsleden en staan versteld van hun talenten.